odmak

utorak, 18.01.2011.

Kaspar Hauser i Divlja djeca

semper contra
Tvrdo sam uvjeren da se Čovjek ponaša prema svojim regulama, kažeš.



Bilo je previše teksta za komentar pa evo odgovora

Sa Wikipedije članak o Kasparu Hauseru:


26. svibnja 1828. na ulicama Nürnberga zatečen je dječak u seljačkoj odjeći koji je jedva znao govoriti. Nosio je pismo upućeno satniku 4. odreda 6. konjičke regimente, u kojem se satnik moli da primi dječaka ili ga objesi, kao i poruku koju je njegovu prethodnom skrbniku vjerojatno pisala njegova majka.
Postolar Weissman odveo je dječaka u kuću satnika Wesseniga, gdje je dječak govorio samo: "Želim biti jahač kao moj otac" i "Konja! Konja!". Kad su ga pokušali dalje ispitivati, rasplakao se i ponavljao "Weiß nicht." ("Ne znam."). Odveli su ga u policijsku postaju, gdje je znao napisati samo jedno ime: Kaspar Hauser. U pismu koje je nosio pisalo je da se rodio 30. travnja 1812.

Sljedeća je dva mjeseca proveo u tornju Vestner, u skrbi tamničara Andreasa Hiltela. Posjećivali su ga znatiželjni ljudi, zbog čega se otvoreno radovao. Smiješio se, hodao je kao malo dijete i nespretno je koristio prste. Jeo je samo kruh i vodu. Imao je vjerojatno šesnaest godina, ali duševno je bio šestogodišnjak. Ipak, bojnik Binder je tvrdio da dijete ima izvrsno pamćenje, iz čega je zaključio da je plemićkog podrijetla.

Imao je napade katalepsije i padavice. Na kraju je naučio dovoljno da može ispričati svoju priču.

Hauser je rekao da je većinu života - vjerojatno 10-12 godina - proveo u mračnoj sobici od 2x1x1,5 metara, u kojoj je bila samo slamarica i drveni konjić. Hranio se samo kruhom i vodom. Ponekad bi ga omamili da ga presvuku i ošišaju. Prvo ljudsko biće koje je vidio bio je muškarac koji ga je naučio reći "Želim biti jahač kao moj otac" i potpisati se kao Kaspar Hauser. Muškarac se uvijek pažljivo brinuo da ga dječak ne vidi. Na kraju ga je iznio iz sobice, a Kaspar se onesvijestio. Sljedeća stvar koje se sjećao je lutanje ulicama Nürnberga.
Taj je neobičan dječak probudio zanimanje diljem Europe i privukao još brojnije posjetitelje. Neki su smatrali da je varalica. Drugi su ga povezali s obitelji velikog vojvode Badena zbog crta lica. Ako je tako, njegovi bi roditelji bili Karl Ludwig Friedrich, veliki vojvoda Badena i Stéphanie de Beauharnais, usvojena Napoleonova kći. S obzirom da Karl Friedrich nije imao muških potomaka, naslijedio ga je njegov ujak Leopold I., veliki vojvoda Badena, čija je majka grofica Hochberg prema tim pričama skrivila dječakovo zatočeništvo.

Paul Johann Anselm Ritter von Feuerbach, predsjednik bavarskog prizivnog suda, počeo je istraživati taj slučaj. Hauser je prepušten na brigu učitelju Friedrichu Daumeru, koji ga je naučio govoriti, čitati i pisati. Daumer ga je također podvrgnuo homeopatskim tretmanima i poticao ga da piše dnevnik. Kaspar je pokazivao znakove velikog napretka.

17. listopada 1829. neki je zakukuljeni čovjek pokušao ubiti Hausera sjekirom, ali samo mu je zadao ranu na čelu. Zatražena je policijska zaštita, a dječak je predan na brigu Johannu Biberbachu, a šest mjeseci kasnije barunu von Tucheru. Tucher ga je zaposlio kao prepisivača u mjesnom odvjetničkom uredu. Pokušaj ubojstva je dodatno raspirio glasine o njegovoj vezi s vladarskom kućom Baden.

Britanski plemić Philip Henry Stanhope zanimao se za Hausera i navodno je htio steći njegovo povjerenje darovima. Također je pokušao zadobiti skrbništvo nad njim. Preselio je Hausera u Ansbach, na brigu Johana Georga Meyera. Odmah je izjavio da je Hauser Mađar i da nije plemić. Više povjesničara tvrdi da je Stanhope imao skrivene namjere i da je bio povezan s kućom Baden.

14. prosinca 1833. Hauser je namamljen u dvorski park Ansbacha obećanjem da će saznati nešto o svojim precima. Tamo ga je neki neznanac ubo nožem u prsa i probio mu pluća. Hauser se uspio odvući kući, ali je umro nakon tri dana. Zbog nepoznatih razloga, nije rekao ništa o svojem napadaču. Kad je policija pretražila park, ubojičino oružje nije nađeno, ali otkrivena je crna torbica s bilješkom: "Hauser će vam znati reći kako izgledam, odakle dolazim i tko sam. Da mu prištedim trud, reći ću vam ja. Dolazim iz . . . na bavarskoj granici . . . Moje je ime MLO." Poslije su Stanhope i Meyer tvrdili da je u pitanju bilo samoubojstvo. Hauser je pokopan na jednom seoskom groblju. Na nadgrobnoj ploči piše: "Ovdje leži Kaspar Hauser, zagonetka svojeg doba. Rođenje mu je nepoznato, a smrt tajanstvena." Poslije mu je u Ansbachu podignut spomenik na kojem piše: Hic occultus occulto occisus est: "Ovdje je neznanac ubio neznanca."

Kad je pronađen, Kaspar je na sebi imao dva papira. Prvi nije datiran, a glasi:

Poštovani satniče,
Šaljem Vam momka koji želi služiti kralja kao vojnik. Donesen mi je 7. listopada 1812. Ja sam siromašan težak s vlastitom djecom koju moram odgajati. Njegova me majka zamolila da odgojim dječaka, pa sam ga odlučio odgajati kao vlastita sina. Otad ga nikad nisam pustio da izađe iz kuće, pa nitko ne zna gdje je odgojen. Ni on ne zna kako se mjesto zove ni gdje se nalazi.
Možete ga ispitivati, poštovani satniče, ali neće Vam znati reći gdje živim. Iznio sam ga noću. Ne zna se vratiti. Nema ni novčića jer ni ja nemam ništa. Ako ga ne zadržite, morate ga zatući ili objesiti.


Drugo pismo, vjerojatno od dječakove majke koja je spomenuta u prvome, ima datum "listopad 1812." i glasi:
Ovo je dijete kršteno. Zove se Kaspar; morate mu sami dati prezime. Molim Vas da se brinete za njega. Njegov je otac bio vojnik u konjici. Kad navrši sedamnaest godina, odvedite ga u Nürnberg, u Šestu konjičku regimentu, gdje je služio njegov otac. Molim Vas da ga čuvate do njegove sedamnaeste godine. Rodio se 30. travnja 1812. Ja sam siromašna djevojka, ne mogu se brinuti za njega. Otac mu je umro.

Legende i analize o slučaju Kaspara Hausera traju do danas. Osim teorija o kraljevskoj krvi i običnoj prijevari, medicinske teorije uključuju amneziju izazvanu hipnozom i pitanje je li Kaspar Hauser bolovao padavice, autizma ili psihogenog poremećaja ("divlje dijete"). Teorije zavjere uglavnom se vrte oko vladarske kuće Baden i Stanhopea.

U studenom 1996. njemački je list Der Spiegel izvijestio da se pokušalo genetski usporediti uzorak krvi s hlača koje su navodno pripadale Kasparu Hauseru. Usporedbe s članovima kraljevske obitelji nisu dovele ni do čega konkretnog, a poslije se pokazalo da hlače nisu Hauserove.

Javila se tvrdnja da je Kaspar Hauser proveo barem dio svojeg zatočeništva u ćeliji u dvorcu Pilsach kod njemačkog mjesta Neumarkt in der Oberpfalz, oko 34 km od Nürnberga. Naime, u tom je dvorcu 1924. otkrivena sobica koja je osim raspadnutog prnja sadržavala i drvenog konjića, a Hauser je spominjao konjića kao svoju igračku. S druge strane, drveni je konjić u to doba bio vrlo česta igračka.

Međutim, Institut forenzičke medicine Sveučilišta u Münsteru 2002. je analizirao dlake i tjelesne stanice koje su također navodno pripadale Kasparu Hauseru, te je došao do konkretnijih rezultata. Uzeto je šest uzoraka iz različitih izvora: dječakov šešir i hlače, kao i kovrče kose, djelomično iz osobne zbirke suca Feuerbacha. Genetski je kod bio isti u svih šest uzoraka, te je odgovarao s 95% točnosti genetskom kodu Astrid von Medinger, potomka Stéphanie de Beauharnais, koja je bila majka Kaspara Hausera ako je uistinu bio nasljednik badenskog prijestolja. Dakle, materijal DNK ukazuje da je Hauser uistinu potjecao iz vladarske kuće Baden.
Njemački je redatelj Werner Herzog 1974. snimio film o Hauseru, Jeder für sich und Gott gegen alle (Svatko za sebe i Bog protiv svih). Slučaj Kaspara Hausera nadahnuo je i druge umjetnike, kao što su dramatičari Paul Verlaine i Peter Handke. Također se spominje u romanima Billy Budd Hermana Melvillea i City of Glass (Stakleni grad) iz Newyorške trilogije Paula Austera.

Antropozofi su napisali više knjiga o Kasparu Hauseru i njegovu okultnom značenju.


A sad izvanredan članak koji je napisala: Tamara Vrdoljak

VUČJA ILI DIVLJA DJECA-Usvojenici divljih životinja Nedjelja, 10 Siječanj 2010 15:14


Mnogi smatraju da nas nasljedne ljudske karakteristike čine civiliziranim vrhom evolucijskog razvoja živih bića. Međutim istina je da nas upravo kulturno naslijeđe koje usvajamo tijekom odrastanja u kontaktima sa socijalnom okolinom čine ČOVJEKOM u punom smislu te riječi.

Dokaz tome leži u postojanju tzv. feralne, divlje djece koja su uslijed okolnosti odrastala izvan društva uz minimalne ili nikakve kontakte s ljudima.

Mnogo čimbenika utječe na razvoj pojedinca. Usvajanje različitih aktivnosti kao i cjelokupan razvoj odvija se u stalnoj interakciji dvaju procesa; sazrijevanja i učenja uz snažan i bitan utjecaj kako okoline u kojoj pojedinac sazrijeva tako i nasljednih čimbenika. Dokaz neodvojivosti ova dva procesa divlja su djeca čije postojanje kroz povijest bilježe mnoge svjetske kulture, a i noviji slučajevi dokazuju da nije riječ o narodnim mitovima.


Još od poznate legende o Romulu i Remu, blizancima koji su osnovali Rim, a odgojila ih je vučica, ljudi su zaintrigirani pričama o djeci koju su odgojile životinje.


Od tada pa do danas mnogi istraživači i znanstvenici pokušavaju odgovoriti na jednu misteriju: postoje li uistinu divlja djeca? Napisane su i mnoge knjige i romani kako znanstveni tako i pustolovni. Iako zvuči nevjerojatno Mogwli i Tarzan u stvarnosti su imali svoje dvojnike.

Poznati francuski publicist L. Malsones tvrdi da su divlja djeca neosporna činjenica a ne tek tema egzotičnih i antičkih mitova. Ona egzistiraju i danas i to ne samo u džunglama Afrike, Azije i Južne Amerike već i u Europi. U mnogim slučajevima njih ne odgajaju samo vukovi, već i majmuni, medvjedi, pa čak i leopardi, a poznati su i slučajevi gdje su roditelje zamijenili psi pa čak i drveni konjić u mračnoj zaključanoj sobi. Malsones tvrdi da su u raznim krajevima svijeta, od 1344. godine do zaključivanja prvog izdanja svoje zanimljive knjige "Divlja djeca", pronađena 53 divlja djeteta, a od tada do danas, koliko nam je poznato, otkriveno ih je još nekoliko.


Divlja djeca

Od 1600. godine zabilježeno je i dokumentirano otprilike četrdeset slučajeva djece koja su usvojila one aktivnosti kojima se služila zajednica životinja koja ih je prihvatila kao svoju mladunčad. Iako su pojedini slučajevi feralne djece pronađeni u relativno ranoj životnoj dobi njihova defektnost i nemogućnost da nauče ljudske oblike ponašanja bila je tako velika da uza sve napore medicine nisu živjeli dugo.

Usprkos genskom nasljeđu svojih roditelja nisu ničim odavali svoje ljudsko porijeklo i vanjštinu. Svi napori bili su uzaludni kako zbog promjene okoline na koju nisu bili naviknuti tako i zbog toga što su putem sazrijevanja odavno prošli fiziološki uvjeti za učenje ljudskog ponašanja kao što je uspravan hod ili usvajanje artikuliranog ljudskog govora.

Najuspješniji slučajevi feralne djece usvojili su tek nekoliko riječi. Suvremene svjetske statistike tvrde da se najviše "divlje djece" pojavljuje u tropskim dijelovima Indije, što i nije tako neobično jer indijski potkontinent, obiluje golemim prostranstvima i neistraženim prašumama, koje se nerijetko prostiru sve do seoskih naselja. Djeca često u igri odlutaju u divljinu iz koje vrebaju mnoge opasnosti.

Čovjekov odnos prema takvim zamjenskim životinjskim roditeljima je dovoljno ozloglašen, većina je naprosto ubijena. Jednako uznemiruju patnje što ih u ime uljuđivanja izazivamo kod takve djece. Dostupni podaci idu u rasponu od premlaćivanja do krajnjih slučajeva poput jednog dječaka-gazele, kojeg je odgojilo stado gazela i koji je, nakon što je uhvaćen, pokazao da posjeduje zapanjujuću sposobnost za duge skokove, poskakujući na način svojih zamjenskih roditelja.
Njegovi ljudski "dobročinitelji", ne mogavši ga uvjeriti da se odrekne toga odlučili su mu presjeći tetive na nogama učinivši ga tako sličnijim ljudima nego gazelama. Toliko o civiliziranim ljudima koji također mogu biti divlji.


Viktor, divlji dječak iz Aveyrona



Prvi slučaj znanstveno je istražen i registriran u Francuskoj krajem 18. st. On je, kažu ljetopisi, davne 1799. godine bio senzacija o kojoj se raspravljalo i na francuskom dvoru. Pronađen je u tada neistraženom šumskom predjelu Aveyron, u južnoj Francuskoj i zacijelo je prvo divlje dijete u povijesti koje su proučavali europski znanstvenici. Dječak koji je hodao četveronoške, pio vodu kao govedo, branio se zubima i noktima i glasao krikovima nazvan je Viktor.

Kada je uhvaćen mogao je imati između 11 i 12 godina i bio je visok oko 140 centimetara. Njegovo mršavo, ogrubjelo divlje lice neprekidno se grčilo, a svaki čas je opasno škrgutao snažnim zubima. Nije mogao mirovati na jednom mjestu, pa se u prostoriji kretao poput zarobljene zvijeri. Nije podnosio ničije društvo, nikada nije zaplakao, a njegovo lice nikada nije odavalo unutarnje raspoloženje.

U dogovoru s Akademijom nauka Francuske počeo ga je odgajati liječnik J.M.G.Itard. Nakon višegodišnjih, upornih nastojanja dječak je usvojio uspravno hodanje, naučio nekoliko riječi, navikao se na upotrebu pribora za jelo i stekao osnovne navike održavanja čistoće.

Taj skromni napredak bio je manji od Itardovih očekivanja pa je prekinuo odgajanje Viktora i smjestio ga u sirotište. Iako Viktor nije postao ravan normalnoj djeci ipak se priviknuo na ljudsko društvo i stekao stanovite korisne navike. Naučio je djelomično čitati i pisati ali nikada nije usvojio sposobnost tečnog govora. Doduše, znao je izgovarati mnoge riječi, ali nikada nije uspio do kraja sastavljati rečenice u osmišljene jezične forme.

Nitko nikada nije saznao koliko je Viktor dugo bio prepušten surovoj divljini, ali se moglo zaključiti da je tamo odrastao i stekao životinjske instinkte. Preko vrata je imao dugu i opasnu brazgotinu, pa su francuski znanstvenici zaključili da je, najvjerojatnije, još kao malo dijete u polumrtvom stanju ostavljen u šumi kako bi izdahnuo.

Drevne francuske kronike kažu da je Viktor umro usamljen, u domu svog umirovljenog dobročinitelja. Iza sebe je ostavio mnoge zagonetke poput one tko su bili njegovi roditelji, pod kakvim su ga okolnostima odbacili i koje su divlje životinje preuzele roditeljsku skrb nad njim.






Amala i Kamala, vučja djeca iz Indije



Dvadesetih godina prošlog stoljeća engleski misionar indijskog podrijetla A. L. Singh, za vrijeme boravka u Midnapuru, saznao je da se u blizini tog gradića okruženog nepreglednim džunglama, s vremena na vrijeme, u pratnji vučice pojavljuje i dvoje malih čovjekolikih stvorenja, koji svojim pojavama plaše seljake i napadaju stoku. A. L. Singh je organizirao potjeru i uskoro otkrio njihovu jamu. Vučica je ubijena na licu mjesta a u brlogu, zajedno s dva vučja mladunca, pronađene su i dvije divlje djevojčice. Gotovo izbezumljene od straha sirote djevojčice, koje su preživjele tešku traumu užasne smrti njihove «majke» vučice, odvedene su u sirotište.
A. L. Singh je 1920. godine poslao u London detaljno izvješće preko kojeg je svijet saznao potresnu sudbinu napuštene indijske djece.

Mlađoj je bilo oko godinu i pol a starost druge procijenjena je na osam godina. Nazvali su ih Amala i Kamala. Nije se moglo ustanoviti jesu li sestre i kako su dospjele među vukove. Glasale su se zavijanjem , režanjem i kešenjem zuba. Djevojčice nisu imale traga ljudskosti u sebi, ponašale su se i razmišljale kao vukovi.

Rastrgale bi odjeću sa sebe kad bi ih odjenuli, jele su isključivo sirovo meso trgajući ga primjetno zaoštrenim očnjacima i spavale tijekom dana sklupčane jedna pokraj druge dok bi noću bile budne. Zavijale su na mjesec žaleći za uskraćenom im slobodom. Toliko su dugo hodale četveronoške da su im se kosti ruku i nogu toliko iskrivile i skratile da je bilo gotovo nemoguće postići da hodaju uspravno.

Nikada se nisu nasmijale niti pokazale ikakav interes za ljudskim društvom, drugu djecu su ujedale a priča se da ih se zbog "vučjeg" ponašanja bojala i stoka. Igrale su se jedino s psima i mačkama. Također se priča da su im oči poput mačjih sjajile u mraku , a vid njuh i sluh bio im je izuzetno izoštren.

Mlađa je djevojčica ubrzo umrla, a starija je nekoliko godina živjela u misionarskome dječjem domu . Naučila je jedva nekoliko riječi ali se nije uspjela socijalizirati. Umrla je otprilike osam godina nakon mlađe djevojčice, sa šesnaest godina, ali je njena mentalna zrelost, kako su znanstvenici ustanovili, bila zapanjujuće niska, na razini trogodišnjeg djeteta!


Indijski sinovi prašume

1976. godine svijet je zaintrigirao slučaj indijskog divljeg dječaka Ramua, kojeg su seljaci otkrili u prašumama sjeverne Indije. Dječak je prema procjeni imao jedanaest godina i pokazivao je sve odlike divlje životinje; isključivo se kretao četveronoške, na tijelu nije podnosio odjeću, opasno je režao i prijeteći škrgutao zubima osjećajući nepovjerenje i strah prema ljudima.

Indijski divlji dječak se hranio mlijekom i sirovim mesom te imao je izuzetno istančana čula sluha i mirisa.

Nešto noviji slučaj zabilježen je sredinom svibnja 2001. godine, kada su svjetske novinarske agencije iz New Delhia javile senzacionalnu vijest. Naime tada je pronađen Sudam Pradam, koji je kao 12-godišnji dječak, nestao u džungli dok je sakupljao drva za ogrjev. Događaj se odigrao 1990. godine i rođaci kod kojih je Sudam živio bili su uvjereni da je mrtav.

U travnju 2001. godine, međutim, indijski su seljaci prijavili lokalnoj policiji da su u džungli, u grupi divljih primata koji su skakali s drveta na drvo, primijetili nago stvorenje nalik divljem čovjeku. Organizirana potjera urodila je plodom. Policija je našla zbunjenog divljaka. Umjesto riječi ispuštao je neartikulirane glasove. No, nije bilo sumnje da se radi o Sudamu, tada već mladiću koji je odrastao medu divljim životinjama, daleko od ljudi i civilizacije.

Zahvaljujući policijskoj i novinarskoj istrazi, nakon tridesetak dana, točno je ustanovljen identitet divljeg mladica. Otac davno otpisanog i prežaljenog Sudama Pradama prepoznao je svog sina, a kako su pisale lokalne novine, i on je prepoznao neke članove obitelji i svoj dom, ali nije uspio komunicirati s njima, jer je potpuno zaboravio jezik!


Tarzan iz Afrike




Također noviji i bolje dokumentiran slučaj je nevjerojatna priča o Johnu Ssabunnyu, kojeg su odgojili majmunu u džungli Ugande krajem osamdesetih i početkom devedesetih 20.st.

Dječak je pobjegao od kuće od straha pred ocem koji je ubio majku, a nakon bijega sina objesio sebe. Za vrijeme boravka s majmunima naučio je njihove manire i način komunikacije i prešao na ishranu uglavnom voćem kojim su se i oni hranili.

Jedini je od feralne djece koji se uspio vratiti normalnom životu među ljudima, Još uvijek se lako i jednostavno sporazumijeva s majmunima i voli se družiti s njima zbog čega je popularan kao Ugandski Tarzan. O njegovom životu s majmunima a i sadašnjem, s ljudima je snimljeno nekoliko dokumentarnih filmova.

Nažalost priča o Saturday Mthiyaneu, drugom dječaku kojeg su također odgojili majmuni u jednoj provinciji Južne Afrike nema jednako sretan završetak. Pronađen je i uhvaćen u dobi od 5 godina, u pokušaju da sa skupinom majmuna ukrade hranu u jednom naselju. Smješten je u školu za djecu sa problemima u razvoju.

Ponašao se vrlo nasilno te uz ispade odbijao svaki oblik druženja s drugom djecom. Saturday još nije naučio govoriti. I dalje odbija kuhanu hranu već jede samo svježe povrće a banane su mu omiljena poslastica.

Dakle istina o «Tarzanu»-divljem čovjeku daleko je od romantične fantastike u svakom pogledu.


Čileanski dječak pas



Svjetske su medijske agencije posljednjih godina javljale o otkriću više slučajeva teške zapuštenosti malodobne djece, koju su, umjesto roditelja, nerijetko odgajali psi! Jednog takvog dječaka- psa imena Axel Rivas, roditelji su zanemarivali i zlostavljali sve do njegove pete godine kada je smješten u sirotište.

Novi dom nije mu se sviđao te je 1998., u dobi od osam godina, pobjegao. Nakon toga živio je sa skupinom pasa lutalica na ulicama, Čileanskog grada Talcahuana.

Policija ga je po prvi put zamijetila u ljeto 2001. godine. Ubrzo je uhvaćen i odveden u dječji dom. Cijelim putem je preklinjao policiju da ga vrati «kući» i njegovoj obitelji-psima.

Iako je pokazivao znakove depresije i netrpeljivosti prema ljudima, nije pokazivao znakove "divljaštva" poput druge feralne djece. Govorio je tečno, iako šturo te nije vodio previše računa o osobnoj higijeni.

Tijekom boravka u domu pokazao je stanoviti napredak ali kasnije se ispostavilo da je na taj način samo zavarao odgojitelje kako bi pobjegao što je vrlo brzo i učinio. Njegov slučaj, kako pronalazak tako i bijeg, prouzročili su veliki skandal u Čileu. Svojim primjerom je dokazao da psi katkad znaju biti bolji roditelji nego ljudi.


Ljudi i životinje

Čovjek po svojim bitnim značajkama nije određen samo svojim genskim naslijeđem već i djelovanjem društva u kojem se rađa i raste. S obzirom da kroz proces socijalizacije postajemo društvena bića i razvija se naša ličnost, ne čudi da se već stoljećima postavlja pitanje je li čovjek proizvod okoline ili nasljeđa.



Pokušavajući doći do odgovora rimsko-njemački car Fridrick II., u ambiciji da postane znanstvenik naredio je da se od majke oduzmu djeca, slugama koji su ih čuvali odrezao jezike, te zapovjedio da s djecom nitko ne kontaktira.

Sve je to učinio da bi dokazao da je učenje jezika nasljedno ili da je pak božji dar. Eksperiment je prekasno prekinut a djeca su prema zapisima umrla retardirana, nijema i zapuštena. Tako je car dokazao neodvojivost sazrijevanja i učenja.

Ovaj primjer kao i mnogi drugi primjeri nasilnih pokušaja da se odvajanjem djece od normalne društvene okoline nešto dokaže ili pak prebrzim nastojanjem da ih se u tu istu vrati, navodi nas da se zapitamo koliko pojedini socijalizirani ljudi imaju uopće ljudskosti.

Svaka je od ispričanih priča drukčija, zastrašujuća i zanimljiva na svoj način. Svaka govori o traumi, krizi, ne samo zato što su ta djeca pri pokušajima uljuđivanja izvrgnuta lošim postupcima te fizičkom i psihičkom zlostavljanju, nego zato što je već samo njihovo postojanje prijetnja našim shvaćanjima o tome što znači biti ljudsko biće.

Postojanje divlje djece dovodi u pitanje čvrstoću granice između ljudskog i životinjskog prisiljavajući nas da razmislimo kako shvaćamo sebe i naš svijet.
Divlje dijete je ljudsko biće koje je skoro životinja ali "divlji", opasni i zli postaju i svi oni koji ne prihvaćaju osnovne moralne i kulturne vrijednosti. Nismo ljudi samo po svojoj vanjštini i inteligenciji već trebamo biti ljudi i u srcu.


Jako dobar članak Tamare Vrdoljak popraćen je slikama. Žao mi je što ih nisam mogla prenijeti, ali možete ga naći čim utipkate naziv članka. Nadam se da se kolegica neće naljutiti što sam ga stavila na moj post. Nadam se da sam dovoljno naglasila da nije moj.

Rekla bih samo dragi semper contra da nije sve u nama i našim porivima jer bi bez učenja i utjecaja izvana od drugih mogli ostati na istom nivou kao većina te djece, Jasni mi da ti to sve znaš ali….

Što se tiče vjere nema smisla ništa govoriti pa ni pisati.
Vjera je nešto posve drugo.



18.01.2011. u 14:11 • 8 KomentaraPrint#

četvrtak, 13.01.2011.

Ništa bez čovjeka

Neću krasti. Ali, kako da prenesem određena predavanja, a da to nije krađa?
Evo autora predavanja, a ja ću po svoju.
dr Toni Vučković.
Jučer me držao Emanuel Levinas.

Evo ..., nije predavanje ali je članak u Svijetlu riječi. Inače ako naletite na njegove članke obavezno pročitajte.


LEVINAS I PAS
Najvažniji zahtjevi ne dolaze iz našeg načina života i naših stavova, nego izvana, kao zapovijed, zahtjev, poziv na odgovornost; čovjek nije mjerilo svega

Piše: Ante VUČKOVIĆ

U vrijeme II. Svjetskog rata, kao francuski vojnik, Židov Emmanuel Levinas veliki je dio ratnog vremena proveo u njemačkom zarobljeništvu. Kao zarobljenik išao je s ostalima na rad u šumu. U jednom razgovoru otkriva kako je, dok su prolazili kroz selo, na očima njemačkih seljaka čitao da ih promatraju kao Židove. Nisu ih tukli niti su im što govorili, ali u očima ljudi koje nije poznavao i koji nisu poznavali njega, ali koji su sasvim jasno znali da je riječ o Židovima, vidio je osudu i vidio je da ih promatraju kao zaražene. S druge strane, njihovoj bi se koloni svakodnevno pridružio jedan mali pas. Pratio bi ih na posao i natrag u logor. Ujutro bi ih sav radostan dočekao na izlaznim vratima logora. Ovaj pas nije imao problema s njegovim podrijetlom. I Levinas veli: U ovom kutu Njemačke, dok smo prolazili mjestom, mještani su nas gledali kao Židove, a ovaj pas nas je smatrao ljudima.
Ovo je oštra i teška rečenica. Izranja iz iskustva čovjeka koji, nakon što je izišao iz zarobljeništva, saznavši da mu je uglavnom sva rodbina u njemačkim logorima poubijana, više nikad nije stupio na njemačko tlo. Ni desetljećima kasnije kad su mu dijelili nagrade.
Cijeli svoj misaoni rad Levinas je posvetio osvjetljivanju problematike Drugoga i drukčijeg. Nitko na Zapadu nije ispisao tako snažne rečenice o drugome i njegovu licu, potrebi i ranjivosti i mojoj odgovornosti za njega. To je toliko snažno da se gotovo ne usudimo istraživati kako se on sam, Emmanuel Levinas, konkretno odnosio prema drugima i drukčijima - iz straha da bismo mogli otkriti kako se ni u njegovu životu ne slažu do kraja misli i način života.
Ne mislimo da bi to trebalo izbjegavati. Naprotiv! To je jedan od najvažnijih ključeva za svaku misao. Mislimo samo kako ima uzvišenih misli koje ponekad valja zaštiti od mogućeg autorova života koji ne ide uvijek istim smjerom. Nešto kao potreba da zaštitimo svećenika ako mu se život ne slaže s onim što propovijeda ili liječnika ako se ne pridržava recepta koji propisuje drugima ili oca koji živi drukčije od savjeta koje daje svojoj djeci. Ta potreba dolazi iz naše nutarnje nužnosti da istinu koju otkrijemo čuvamo i zaštitimo od nas samih i naših pogrešaka.
Postoji, naime, velika opasnost da se, pod pritiskom suvremenog imperativa iskrenosti, životne pogreške nametnu kao norme. To otprilike izgleda ovako: Svećenik bi trebao u ispovijedi prečuti sve one grijehe u koje sam upada, s opravdanjem kako nije moguće od drugoga zahtijevati ono što sam ne čini. Liječnik bi tako trebao pacijentu propisati lijek, ali mu istodobno dati do znanja da se ni on sam ne drži svojih propisa. Otac bi, tako, trebao svom djetetu dati savjete, ali istodobno reći i to kako on sam ne održava ono što od njega traži.
Tako se iskrenost nameće kao veća i važnija vrlina od istine i dobrote. Levinas je ukazao upravo na to. Ako iskrenost stane na mjesto dobrote, lako se otvaraju vrata nasilju. Kada su svi izgubili normu poštivanja drugog čovjeka, pas je nije izgubio. Pas je, neovisno o ljudskoj mržnji, na svoj način čovjeka i nadalje smatrao čovjekom.
Najvažniji zahtjevi ne dolaze iz našeg načina života i naših stavova, nego izvana, kao zapovijed, zahtjev, poziv na odgovornost. Čovjek nije mjerilo svega. Levinas je na vlastitoj koži iskusio kako se lako sklizne u nasilje ukoliko ne otkrijem da sam, prije nego išta sam odlučim i učinim, već pozvan i prozvan na odgovornost za drugoga.
U temelju kršćanstva stoji lik Bogočovjeka koji je živio ono što je govorio i govorio ono što je živio. Znamo: nije na nama da sve prosuđujemo sobom, nego da sebe oblikujemo po Njegovoj mjeri.

--------------

Predavanje je bilo o nečem drugom.

Govorio je o tome da Levinas dijelio svoja djela na dva područja: Filozofska i ona djela neke vrste religioznog karaktera. Toliko je dijelio ta dva područja da je i knjige štampao kod dva izdavaća.

Tumačio je male tekstove iz Du Sacré au saint – cinq nouvelles lectures talmudiques.

U Boga se može vjerovati samo u ateizmu, na neki način. U svijetu koji je desakraliziran, ostalo je vračanje. Tako misle Židovi.

Židovi, narod knjige.

Ostalo se snalazite sami.



Danas je govorio o emocijama.

Uvijek započinjemo sa Starom Grčkom.
Sa onima na koje se naslanja Europa i veliki dio svijeta koji je ponikao iz Europe.
S grčkim filozofima kojima su emocije dolazile izvana kao demoni koji su ih obuzimali i protiv kojih su se borili.
Cijele škole (stoici napr.) su govorile o načinu kako svladati emocije, da one ne vladaju čovjekom nego da je čovjek gospodar samog sebe.
Da čovjek stekne gospodstvo nad sobom. Ta borba i razmišljanje je bila privilegija filozofa. Nije se odnosila na obične ljude.

Danas je situacija druga.
Suvremeni svijet je uglavnom svladao emocije. One se danas tretiraju kao ovisnost. Gledamo na njih kao na bolest i odmah predlažemo liječenje.

Više nema jakih požuda. Više su želje. Ako ne uspijemo ostvariti želju lako je zamijenimo drugom. Mijenjamo surogatima. Kompenziramo. Uzmemo nadomjestak . Sjednemo ispred televizora i pojedemo čokoladu jer nam je propao izlazak.

Sve što se nekad smatralo manama suvremeni svijet je pretvorio u potrošnju.

O koliko bi se o svemu dalo govoriti, ali sat ili dva traju kratko.

Koliko bi tek znanja i vježbe trebalo našim novim bogatašima i političarima.

Ali ostavimo nešto i za slijedeći put.

13.01.2011. u 10:10 • 5 KomentaraPrint#

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< siječanj, 2011 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Veljača 2017 (2)
Siječanj 2017 (3)
Prosinac 2016 (3)
Listopad 2016 (1)
Rujan 2016 (2)
Kolovoz 2016 (3)
Srpanj 2016 (4)
Lipanj 2016 (6)
Svibanj 2016 (6)
Travanj 2016 (6)
Ožujak 2016 (4)
Veljača 2016 (3)
Siječanj 2016 (4)
Prosinac 2015 (6)
Studeni 2015 (5)
Listopad 2015 (5)
Rujan 2015 (2)
Kolovoz 2015 (2)
Svibanj 2015 (3)
Travanj 2015 (1)
Veljača 2015 (3)
Siječanj 2015 (3)
Prosinac 2014 (2)
Studeni 2014 (5)
Listopad 2014 (3)
Rujan 2014 (2)
Kolovoz 2014 (2)
Srpanj 2014 (3)
Lipanj 2014 (3)
Svibanj 2014 (3)
Travanj 2014 (1)
Ožujak 2014 (2)
Veljača 2014 (3)
Siječanj 2014 (1)
Studeni 2013 (1)
Listopad 2013 (2)
Rujan 2013 (4)
Kolovoz 2013 (6)
Srpanj 2013 (4)
Lipanj 2013 (4)
Svibanj 2013 (4)
Travanj 2013 (2)
Ožujak 2013 (3)
Veljača 2013 (1)
Siječanj 2013 (5)
Prosinac 2012 (4)
Studeni 2012 (6)
Listopad 2012 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

VEDRINA

Vratila sam se malo unatrag u svom slušanju određenih predmeta zbog psihologije religioznosti, iako se predmet službeno zove psihologija religije, ali pravi je naziv onaj prvi jer objašnjava zašto su ljudi (neki) religiozni.

Psihologija, kao i ostale naučne discipline vade se na statistike, ispitivanja , postotke, eksperimente. Razne teorije koje padaju u vodu kad se pojave nove, kao i cjelokupna nauka do sada. Po meni ništa manje maglovito nego i ostale discipline kao filozofija od koje je sve počelo.
Počelo je od riječi. Od logosa. Sve na logosu počiva. Da se čovjek smrzne. Ili bude sretan. Pitanje je opstanka. Velike obmane, iako kad se uštipnem znam da boli, ako i to nije varka.

Kako god mladi profesor mogao bi mi biti sin, a studenti moja unučad. A ja sam zadovoljna.
Pitanje je koje sebi postavljam: kuda nas Institucija vodi?

O tom malo kasnije.

Drago mi je kako profesor uvlačeći nas u temu, tumačeći neku od teorija, pušta, ali pri tom i kanalizira naše rasprave. Kažem naše jer i ja se na kraju uključim iako odlučim da neću.

Šaroliko je to društvo. Sastavljeno od onih koji će kasnije, ili su već, ostati u nekoj od zajednica, redovničkih ili više svjetovnih. Ima tu muškarca i žena, bolje rečeno dječaka i djevojčica, a muškarci su ovdje kod mene na prvom mjestu jer je odnos snaga takav i u Crkvi. Hoću reći u propovijedima i obraćanjima uvijek kažu. Braćo i sestre. ( Iako komunizam koji ih je u svemu imitirao nije govorio drugovi i drugarice, nego baš obrnuto.) Ima i onih koji će se razočarati. Već sam ih srela. Ima budućih vjeroučiteljica i vjeroučitelja, onih koji su izišli iz duboko religioznih sredina, ali i onih koji se prvi put susreću sa religioznošću. Neki će nastaviti nešto drugo. Jedan dječak je umro. Od tumora. Bili smo od početka zajedno. Drag i pametan dječak. Njegova me smrt jako pogodila.

No dakle ovaj put, u sklopu teme, o časnoj sestri iz Italije koja je pjevala na nekim od onih natjecanja u pjevačkim i inim natjecanjima. Je li njen nastup, način ponašanja, izabrana pjesma u skladu s njenim pozivom? Mislim da je to postavljeno kao pitanje?

Rasprava se razbuktala.

A joj!!!

Što je to 'poziv' htjela sam pitati. Posvećenost Bogu. O.k. To mi je jasno, ali kako bi ta posvećenost Bogu trebala izgledati. U današnje vrijeme kad je mali čovjek iskorišten do maksimuma, iznevjeren, gubi na svaki način tlo pod nogama i više ne zna kome bi trebao vjerovati. A još ga čeka smrt.

U moje doba (ha ha ha) Crkva je bila svijetla točka. Mnogima od nas. Nisam tih 45 godina nikad doživjela ništa ružno. Učila sam i govorili su mi ono što me je zanimalo. Nikad nisam osjetila da me vjeroučitelj gleda kao predmet ... što ja znam ... recimo seksualnih naznaka koje danas isplivavaju na površinu i u tim redovima. U školi jesam.

Iako i tamo i ovamo je ljudski, ne opravdano, ali ljudski - čovjek je i seksualno biće i nije lako s tim vladati (hercegovci imaju poslovicu: potisnuto jače sve to više skače- odnosi se na nešto drugo, ali može se i tu primijeniti), iako bi svećenici baš zato jer su odabrali služiti Bogu trebali više misliti na disciplinu tijela i duha. O disciplini tijela imam svoje mišljenje, ali o tome ako me tko upita u komentarima.

Kažem im: danas se na nas vjernike gleda kao na čudake. Ovdje na blogu svi će se s tim složiti. Znam da u društvu, vrlo često šarolikom , rijetko i s oprezom govorim o vjeri. Inače izgledam kao muslimanke koje po Europi šetaju onako kamuflirane ( ne zamjeram samo žalim žene. Strašno je to nepovjerenje i kazna za ne znam što. Muška moć) i unose nemir i ljutnju. Žene su u većini poznatog svijeta mukotrpno izborile pravo glasa, još ne možemo govoriti o ravnopravnosti, da bi mirno gledale vraćanje u daleku prošlost.

Znam, sve se više zapetljavam. Skačem sa teme na temu, ali ako pogledamo i taj početak pred 2000 godina Isus se nije zatvorio unutar debelih zidova svojih interesa i uživao u razmišljanju i samoći. Hodao je unaokolo i tumačio. Govorio je o vrijednostima koje bi trebali slijediti kako bi život i patnja, naročito patnja imali smisla. Nije to bilo jednostavno. Osuđivan i prozivan od pismoznanaca, onih koji su 'znali što treba a što ne treba raditi po zakonu' do tragične smrti na križu da nam pokaže da za ideale i idealno treba žrtvovati i život.

Pismoznanci, farizeji itd. govorili su iz Institucije židovske vjere. Dugo su se kroz povijest vukli uz jednog Boga. Opominjani na razne načine (događaji, proroci itd.) da ustraju na putu pravde. Stvarali zakone i zakonike, ponavljali ih dok Bog nije odlučio među svoj izabrani narod poslati i samog Sina. I što Sin radi?

Ne zatvara se u kule bjelokosne jer dolazi od Boga i sam Božji sin.
Donosi nadu i onima koji su od nade daleko.
Druži se s najgorima. Kaže: nisam došao spasiti pravednike, nego one koji to nisu.
Draža mu je bila nesretna žena koju su zbog preljuba kamenovali ( U Iranu to i danas rade), nego oni koji se IZVANA drže zakona. Izvana gladac unutra jadac ili obrnuto.

Nije meni laka. Koliko sam godina naslagala a još se pitam i mučim, ali se i radujem.

Razveselila me je ta mlada časna. Onako smišno skakući u svom odjelu redovnice. Lijepoga glasa i puna radosti.
I njene druge redovnice ozarene i sretne što ih tako divno predstavlja. Svega su se odrekle. Ukinimo im još to malo radosti. U kut i klečanje na soli.

A onaj istetovirani 'glazbenik' ...valjda. Pun sotonskih tetovaža! Pa što!?
Ovaj je svijet pun raznih vragova. Sve naše političke stranke vrve njima.
Sanaderi, Vidoševići i slični njima. Zagrebe li se po svim strankama svugdje ih ima.

Knezovi ovoga svijeta. Isus je poslao svoje učenike da evangeliziraju.
Može se to raditi i u zatvorenim redovničkim samostanima, ne kažem , ali mlada časna sestra napravila je puno svojim nastupom.
Pokazala je da su i redovnice ljudska bića i možda nekom dala priliku da razmisli o Bogu. Možda je i od nas otjerala kojeg vraga .

Želim joj najbolje u životu pa kuda god je on u budućnosti vodio.

Linkovi

Blog.hr
Forum.hr
Monitor.hr
T-Com.hr

razgovaram, čitam i svađam se, ali to mi ne ide baš od ruke.

skaska
Lion Queen
pametni zub
propheta nemo
Trill
ANCHI, i to je život
borgman
Zona Z.
wiseguy
feby
inspektor Clouseau
NEMANJA
DivanSkitnje
anasta
Pupa
greentea
bjeli vuk
sebi pripadam
delfina
onakojatrcisvukovima
Catma
Koraljka
promatram, razmišljam
Gandalf
Wall
Don Blog
Zvone Radikalni
Preko ruba znanosti
MODESTI BLEJZ
Cerovac komentira
Arhangel
Babl
Irida
tragicnamisao
Pero Panonski
NF
Sanja
Big Blue
Helada
saraja azra