odmak

četvrtak, 22.11.2012.

Adamovo rebro, Žena, čovjek i čovječica


Dva su izvješća Stvaranja svijeta.
Jedan pripada svećeničkoj predaji. Apstraktniji je.
Stvaranje traje šest dana i na kraju nastupa sedmi dan kao dan odmora.
Nakon cijelog stvaranja svijeta , šesti dan Bog stvori čovjeka.
U tom izvješću stvaranja stvaranje čovjeka izgleda ovako:
I reče Bog: „Načinimo čovjeka na svoju sliku sebi slična, da bude gospodar ribama morskim, pticama nebeskim i stoci – svoj zemlji – i svim gmizavcima što puze po zemlji!“
Na svoju sliku stvori Bog čovjeka ,
Na sliku Božju on ga stvori,
Muško i žensko stvori ih.

Drugi izvještaj o stvaranju.
Ovo je izvješće povijesno starije.
Stvaranje se odvija u jednom danu.
U tom izvješću o stvaranju Bog je sazdao nebo i zemlju. Od vode koja je izvirala iz zemlje i praha zemaljskog Bog je najprije stvorio čovjeka kojem je u nosnice udahnuo dah života. -Tako postane čovjek živa duša.
Tek tada Jahve, Bog zasadi vrt na istoku u Edenu i u nj smjesti čovjeka.
Zatim Bog stvori sve ostalo (opet od zemlje): sve životinje u polju i ptice i ptice u zraku, ali nije bilo bića kao što je čovjek.
-Tada Jahve pusti tvrdi san na čovjeka te on zaspa, pa mu izvadi jedno rebro, a mjesto zatvori mesom. Od rebra što ga je uzeo čovjeku napravi Jahve , Bog , ženu pa je dovede čovjeku. Tada čovjek reče:
„Gle, evo kosti od mojih kostiju
Mesa od mesa mojega!
Ženom neka se zove.
I sad dolazi ono stablo , zapravo su dva stabla , ili je jedno te isto stablo. Spominju se, naime bitna.
Stablo života i Stablo spoznaje dobra i zla.
Ili je to možda jedno te isto stablo sa kojeg nisu smjeli jesti. Neki se sporovi oko toga još vode, ali u Bibliji izričito piše:
…reče Bog : „Evo, čovjek postade kao jedan od nas – znajući dobro i zlo! Da ne bi sada pružio ruku , ubrao sa stabla života pa pojeo i živio navijeke!
Istjeran je iz vrta. Iz raja. Iz Edena. Zajedno sa ženom, a i zmija je prokleta i osuđena da puzi kroz tisućljeća.
Kolika pitanja otvara biblijsko stvaranje svijeta.
Uvijek treba misliti da su pisali pisci onog vremena koji su pokušali na najrazumljiviji i najbolji način shvatiti jednog Boga i njegove način, a možda i razloge stvaranja svijeta. Iako, Biblija nije filozofska knjiga. Pisci Biblije govore o činjenicama. To se dogodilo, kažu, a zašto se dogodilo… to su već spekulacije.
U početku držali su svi teorije da je baš na taj način Bog stvorio svijet, ali s razvojem nauke danas Crkve priznaju postepeni i evolucijski hod čovječanstva kroz vrijeme.
Pitanja: Zašto su čovjek i čovječica stvoreni?
Kakav je taj istočni grijeh?
Zaboravimo seksualnost. Židovi nikad nisu bili opterećeni seksualnošću. Čitajte njihove pisce pa ćete vidjeti koliko su slobodne njihove žene.
Je li čudo da je žena popustila zmiji. Perfidnost i lukavost kojom je zmija uvjerila da neće biti kažnjena, a ista takva lukavost žene kad je kaznu ublažila ili preskočila reći kolika je opasnost kršenja zabrana kod uvjeravanja muža da prova plod sa stabla daje nam misliti.
Čovjek je odmah na početku biće slobodnog izbora iako je stablo stajalo po sredini vrta izazivajući mogućnošću znanja. Razlikovanja dobra i zla. Slatkim plodovima koji su mamili čovjeka i čovječicu: Kušajte nas kušajte znat ćete sve što i Bog zna.
Ostavimo biblijske pisce i biblijska objašnjenja, ali zašto čovjeku nije dana mogućnost da zna više.
Rođeni slobodni, ali bez naše volje mi smo ograničeni. Roba s greškom.
Još je tu puno pitanja. Zašto ona množina kod jednog od stvaranja. : Načinimo čovjeka…
I bibličari se pitaju. Nije da nisu. Raspravlja se o svakoj riječi.. O prevodu.. O utjecaju Grka.., okolnih naroda.., o razmišljanju onoga vremena. Simbolima, načinu života.
Uronjena u novu ( po vlastitom izboru) stvarnost ne mogu vam niti opisati koliko uživam. Bez obzira na sve nedaće i godine osjećam se odlično što želim i vama.


22.11.2012. u 08:34 • 18 KomentaraPrint#

nedjelja, 18.11.2012.

Žučna rasprava sa mojim sinom u nedjeljno jutro

Volim ja razgovore sa mojom djecom, pa makar bili i telefonski.
Moj najmlađi sin imao je potrebu da mi kaže neka promišljanja današnjice jer zna koliko me muči prošlost i sjećanja koja mi često zamagle vidik.
Ali majko… nije li to lijepo čuti. Ali majko, kaže ja ne želim da za dvadeset godina moj sin ide u rat.
Ni ja ne želim. Ni na kraj mi je pameti takva grozota. Što nam je činiti da izbjegnemo rat?
Generali su oslobođeni. Hrvatska je slavila. I ja sam slavila. Jučer je vijorila zastava i danas je svijeća i zastava na balkonu. Za Vukovar.
Dragi moj sine, nije meni lako. U meni čuče transgeneracijske traume.
Ali uistinu treba gledati u budućnost. Nije moglo biti pametnije i bolje poruke koju nam je poslao general Gotovina nakon sedam godina zatočeništva.
Gledajmo u budućnost i poštujmo institucije države. Predsjednika i ostalih koji su reagirali upravo kako treba. Dobro došli generali. Hvala vam za vaše žrtve, ali ne treba zaboraviti ni žrtve druge strane.
Nisu izgubili živote i slobodu ne na sudu, kako bi bilo po pravdi i pravu trebalo biti, ako su krivi. Nije im suđeno. Ubijeni su mučki od frustriranih ljudi, ali i zločinaca– neću ulaziti u razloge ubijanja, ali žrtve su pale i za njih , u ime njih treba ubojice dovesti pred lice pravde. Dovesti ih pred lice pravde da se skine ljaga sa cijelog naroda i ljudi koji ih vode.
Kad bi čovjek iskreno i s puno dobre volje u nekoliko riječi utvrdio uzrok ovog strašnog rata mogao bi izvući zaključke i razloge koji bas nas iznenadili i zaprepastili. Kad bismo ostavili po strani razloge visoke politike pa i međunarodnih interesa, interesa novca i kojekakvih drugih istina ostala bi silna hrvatska želja za samostalnošću i srpski strah ponavljanja 1941. Kad bismo išli dalje u povijest našlo bi se još strahova sa hrvatske i srpske strane. Našlo bi se neriješenih i neodgovoreni pitanja još od Vuka, prve, stare Jugoslavije, a da ne govorimo o nepravdama iza 1945 godine.
U slobodnoj dalmaciji u petak izašao je intervju sa patologom dr. Antoniom Alujevićem. Vrijedno ga je pročitati.
Evo samo mali isječak:
Kao i uvijek, sve ovisi gdje si u jednom trenutku. Evo moj primjer: Alujevići su iz Velog varoša (Split) i da me 1941. uhvatila ondje, isti čas bi išao u partizane protiv fašističkog okupatora Splita. Da sam se zatekao u majčinim Čaporicama, bio bih pripadnik vojske NDH. Ko te uvati. Ipak ima jedna razlika, ustaše su zarobljenike vodili u logore i likvidirali ih, pa su partizanske žrtve poprilično dobro dokumentirane. Nijemce bi strijeljali civile i tijela vratili rodbini. U slučajevima komunističkih ratnih i poratnih zločina nalogodavci i počinitelji trudili su se sakriti krimen, pa su tijela posvuda i na vrlo nedostupnim mjestima.
Vrijedno je pročitati i dalje… o zatrovanosti mladih i borbi po forumima, a i na ovim stranicama.
Utoliko trezveni govor generala Ante Gotovine nakon svih patnji je i poziv na promišljanje kakva budućnost treba biti.
Budućnost za našu djecu i naše unuke u našim je rukama. Domovine nam bez obzira na mnoge interese i udruženja sa drugim zemljama pa i sa Europom nikad nam više neće biti oduzeta. Bar se nadam.
Oslobođenje generala od strašnih optužbi te grozne sintagme: Zločinačkog pothvata. Zločinački pothvat ponovo visi nad glavama svakog Hrvata/ice kojim su nas optuživali za sve vrijeme komunizma.
Ali.., Hrvatska smo svi mi građani Hrvatske. Mali, malecki ljudi, siromašni i bogati, političari i oni koji to nisu, žrtve i oni koji su uspjeli ostati živi, oni koji su pobjegli u druge zemlje. Razne narodnosti i pripadnosti. Teisti, ateisti, agnostičari. Pripadnici raznih nacija. Ponosni , prepadnuti i protivnici. Oni koji misle drugačije. To je moderna, sekularna Hrvatska kojoj želim svaku sreću.
U tom smislu zločinci sa svih strana trebali bi biti prepoznati i procesuirani. Žrtve i obitelji žrtava traže kakvu takvu satisfakciju.
Ako se to ne dogodi za dvadeset godina imat ćemo prenapuhane brojke mrtvih kao u Jasenovcu i Bleiburgu (ima i drugih stratišta, ali jasno je da su ova sva personifikacija svih)-
Iz godine u godinu rast će broj ubijenih . Svi nezadovoljni sa jedne i druge strane naći će se opet u ratu i nažalost u puno slučajeva i u zločinu.
Dočekali smo generale. Svi smo plakali. Euforije na sve strane. Nezadovoljni narod našao je ispušni ventil. Da su generali htjeli u tili čas došlo bi do revolucije.
Ali bili su spremni za mir i sreću. Markać malo emotivniji, Gotovina uistinu trezven.
Mladić koji je upitao Isusa (nije jedini) : Što mi je činiti? Dobio je odgovor: Ostavi sve i pođi sa mnom.

Pitanje se ponavlja tisućljećima . Što nam je činiti? Što je svakome od nas činiti?
U ovom trenu moj je odgovor: poštivati žrtve otkrivanjem njihovih ubojica. Sa svake strane. Pokazati da znamo počistiti ispred svojih vrata, ako oni drugi to i ne naprave. Nije lako, ali je potrebno.
Za dobro ove nacije.
I za našu djecu i unuke.

18.11.2012. u 19:29 • 13 KomentaraPrint#

subota, 17.11.2012.

Pismo prijateljici

Draga S.
Od jučer razmišljam što i kako ti odgovoriti na tvoje pitanje o mojim dojmovima Izraela. Imaj na umu da sam pisac koji nema sustavnog akademskog znanja kako napisati naučno djelo pa će biti lutanja misli.
Možda da počnem sa samom zemljom. Zemlja Izrael. Erec Izrael.
Zemljopisno ima u sebi toliko kontrasta od pustinje, golih brda do rijeka, jezera i dolina i na kraju morske obale, a sve je to nekako po mjeri čovjeka kao što sve zemlje oko mediterana jesu.
Najtanja sam u opisima prirode pa ću je preskočiti, iako prostor, mjesto gdje se nalazi gdje se zemlja Izrael nalazi, okružena zemljama u kojima prevladava islam, sve to puno govori o narodu koji tamo sada živi. Kao što govori o previranjima, ratovima u dalekoj prošlosti, lutanjima Židova i potrebi za Domovinim iz koje su bili izgnani i odvedeni većim djelom u ropstvo.
Na fakultetu upravo radimo Stari Zavjet na nekoliko načina. Možda će ti biti zanimljivo koji su predmeti i o čemu tu govorimo.
Jedan od predmeta jest : " Uvod i egzegeze Starog Zavjeta"
Egzegeza: od grčke riječi egzegesthai- tumačiti, voditi, razlagati. Vrsta hermeneutike, a koristi se kao pojam osobito za tumačenje biblijskih tekstova.
Stari se Zavjet sastoji od pet knjiga, kažemo petoknjižje. Tora. To je vrhunsko djelo svjetske literature. Nadahnuće mnogim narodima, ali povjesničarima, pjesnicima, piscima, arheolozima, teolozima i još bezbrojnim drugim zanimanjima i ljudima.
Petoknjižje je na neki način za židove autoritet. Daje židovstvu pečat. Govori najprije o povijesti. O razasutim plemenima iz kojih je nastao narod.
Drugi predmet je i "Biblijska teologija"
Slušamo o središnjim temama Starog Zavjeta

Stari zavjet, Tora sadrži dio povijesti i dio Zakona koji je Židovima zakon još i danas. Izrael nije sekularna država. Njima je Tora, dakle biblijski zakon non plus ultra. To je važno znati. Židovi i Izraelu a i širom svijeta nisu svi teisti. Dapače ima ravnodušnih, a ima i ateista, manji je broj fundamentalista, onih strogih koje viđaš sa zulufima i tvrdim crnim šeširima. No bez obzira kojoj struji pripadali zemlja Izrael i običaji iz Biblijskih vremena, rekla bih, su zakon. Taj su zakon nosili u svojim srcima kroz sve vrijeme izgona iz Erec Izraela. Povratak u zemlju kojem su uvijek težili ( ne treba zaboraviti da za vrijeme Pashe citiraju i prisjećaju se povratak iz Egipta u kojem su dugo pokoreni živjeli i iz kojeg ih je Mojsije doveo u Izrael - tu je i onih 40 godina pustinje).
Hanah Arendt kaže da je Židovima strašnija asimilacija u druge narode nego holokaust.
Ateista, naročito židovskih filozofa ima i puno poslije holokausta jer im je bilo skoro nemoguće razumijete da Bog nije reagirao u to vrijeme. (Istina i meni je to posve nejasno, iako na nekom od predavanja sam čula da Bog koji nam je dao slobodu ne može znati kuda ćemo mi iz te slobode krenuti i da je ovozemaljska priča naše djelo)


Ne treba zaboraviti da baš Židovi dali itekakav pečat komunizmu i socijalizmu. Nije li Marxova rečenica:Religija je opijum za narod, a s druge strane bili su od Boga izabrani i to ih je, ta vjera u jednoga Boga pratila kroz cijelu povijest. Rekla bih i održala.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------U nekom trenutku, s odlukom da se vrate u Izrael, sazrela je i odluka da se stvori- izgradi novi Židov. Počelo je i prije drugog svjetskog rata. raj 19-etog stoljeća .Tokom 19. vijeka među evropskim Židovima dolazi do oživljavanja nacionalnog identiteta, želje za emancipacijom i povratkom u Izrael. Tako je stvoren pokret nazvan cionizam (njegovim formalnim osnivačem smatra se Theodore Herzl, 1897. godine). Pokret je nastao u Baselu u Švicarskoj, gdje je održan Prvi cionistički kongres na kojem je objavljen cilj - u Palestini stvoriti dom židovskom narodu, zajamčen javnim pravom. Utemeljena je Svjetska cionistička organizacija (WZO). Pokret je dobio ime po brdu na kojem se nalazio Jerusalemski hram (Zion), međutim, kasnije je taj naziv simbolizirao sam Jerusalem. Cilj ovog pokreta bilo je ujedinjenje Židova u dijaspori i njihov povratak u Palestinu. (Iako su se prvobitno dvoumili treba li domovina biti Argentina ili Palestina, 1906. na cionističkom kongresu odlučeno je da to ipak bude Palestina). Sherif Hussain, emir od Meke, koji se u to doba prozvao vođom palestinskih Arapa, vodio je tajne dogovore sa sir Henryem McMahonom, britanskim visokim predstavnikom u Egiptu. Zahtijevao je potpunu nezavisnost arapskih zemalja pod Osmanlijskom vladavinom, a McMahon mu je potvrdio da Velika Britanija podržava želju za nezavisnošću svih arapskih naroda pod vlašću Sherifa Hussaina. Prvi Aliyah (povratak Židova) desio se 1881. godine. Većina useljenika je podigla nova židovska naselja. Broj Židova postepeno je rastao kao rezultat daljnjih useljeničkih valova, posebno tokom Prvog svjetskog rata. 1914. u Palestini je živjelo 60.000 Židova (oko 9% ukupnog stanovništva).
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

U prvi tren su ih Palestinci primili skoro objeručke.
Da ne zaboravim spomenuti počeli su, uglavnom, su s kolhozima. Vrlo brzo i sa visokim školstvom. Ne treba zaboraviti da je progon kroz prošlost donio dobro u vrlo pozitivnoj selekciji pametnih i sposobnih.
Danas su samosvjesni, ponosni ljudi kojima osobno zavidim.

Evo još nečeg što bi te moglo zanimati:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Izraelit, André Chouraqui, rođen u Alžiru (1917), pravnik sa Sorbone, hebraist, orijentalist,
ekumenist, beletrist, suosnivač »Abrahamovskoga bratstva«, prevođen na 20 europskih i 3
dalekoistočna jezika; za njegove prijevode kapitalnih sakralnih knjiga imenjak mu (André)
Malraux rekao da su »grandiozna avantura duha«… U svojoj respektivnoj knjizi Chouraqui
promatra jednu za drugom Deset zapovijedi u svima trima monoteističkim vjerama (judaizmu,
kršćanstvu ter islamu) sve do u naše dane. Iz poglavlja u poglavlje, vodeći računa
o evoluciji običaja, društva, znanosti i tehnike, autor nam nudi nov pogled na primjenu i
kršenje svake od Deset zapovijedi. Deset zapovijedi/besjeda bjehu i jesu prva prvcata, a i
jedina jedincata Deklaracija o dužnostima čovjeka. Autor zagovara uvjerenje da su velike
svjetske religije osnova za globalnu etiku, jedina podloga za uspostavu svijeta bez ratova,
svijeta miroljublja, snošljivosti i ravnoteže u majci prirodi sa svim njezinim živim i neživim
bićima. Chouraqui ne predlaže stapanje (sinkretizam) svjetskih religija, već zagovara ideal
da se na njihovoj zajedničkoj etici (imenovanoj u Deset zapovijedi) – sinergijom (ujedinjenim
duhovnim energijama) – zapodjene novo doba, jer da jedino tako čovječanstvo ima
šanse za opstanak. U povijesti čovječanstva A. Chouraqui jedan je jedincati prevoditelj
triju »Svetih knjiga« s njihovih izvornika: Staroga zavjeta s hebrejskoga, Novoga zavjeta s
grčkoga, Kur’ana s arapskoga. Njegova autorska knjiga Deset zapovijedi danas remek-djelo
je francuskoga kultivirana izraza, britke misaonosti i univerzalne aktualnosti; hrvatska
inačica nastojala je, punom pomnjom, prenijeti ta rijetka svojstva.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


E sad... politička situacija:
Uvjerena sam da je to kraj židovskog lutanja po svijetu bez prave domovine. Oni se od tamo više sigurno neće dati. Kako narod može živjeti bez domovine?. Ne mislim sad na blut und boden priču, mislim na institucije koje usto idu. U prvom redu na upravljanje narodom na način na koji narodu paše: običajima, jezikom. prošlošću, zajedničkom prošlosti id, itd.
Vojskom napr. Kako bi mogli braniti vlastiti identitet, vlastitu zemlju bez vojske.
Osim svega zemlja i prošlost govori im iz svakog kamenčića, svake riječi, rijeka, okružja, slova, broja. Tamo im je mjesto opstanka poslije 2000 godina lutanja i progonstava. I te kakvih progonstava.
Koliko se tu nepravdi radi u ime opstanka? Sigurno puno. Tako misle Židovi, ali tako misle i Palestinci.
Gdje je istina?

Ali, evo ti paralele i na našim prostorima. Svaki od naroda koji tu žive misli da je istina i pravda na njegovoj strani. Možda je svatko na svoj način u pravu. Istina na majčici zemlji bez sumnje ima više.

Ovaj zadnji uokvireni isječak (pokupila iz nekog časopisa, a prvi sa wikipedije) govori o težnjama i željama pisca, ali i nas ostalih koji bi htjeli mirno i tolerantno živjeti u različitosti. Je li to moguće i kad će biti moguće? Ne znam, ne znam.
Jedanput (ali možda i više puta) se već gradila kula babilonska, pa je razrušena.

p.s. onaj esej (moj) koji sam ti spominjala izišao je 2003 u časopisu za intelektualna i duhovna pitanja:"Nova prisutnost". Ako ga negdje pronađem u elektroničkom obliku poslat ću ti.
Vole te B. i T., ali i ostali.

17.11.2012. u 13:54 • 3 KomentaraPrint#

petak, 16.11.2012.

Voljena zemljo.

Molim se neka pobjedi pravda.

16.11.2012. u 08:24 • 3 KomentaraPrint#

utorak, 13.11.2012.

James Bond Skyfall

Zove me prijateljica hoću li poći s njima gledati najnoviji film o Jamesu Bondu. Hoću, kažem. Nikad ne razmišljam hoću neću ako imam vremena. Draga prijateljica kojoj je suprug, također dobar prijatelj s dijagnozom zloćudnog tumora na plućima i metastazama na kostima. Do jučer zdrav i nesalomljiv. Jedan iz društva kartaša.

Nadamo se čudu.javascript:

Prijateljičina sestra i rodica pokušavaju je izvući vani. Ja sam se pridružila.
A sad o filmu, iako ovaj uvod ima i svoj epilog, ali pričekajmo ga.

To su kultni filmovi moje ali i bezbrojnih generacija. Koliko znam Ian Fleming ga je pisao oko 1953. U jeku napetosti i crvenih telefona između Moskve i Washingtona.
Jasno više nema željezne zavjese pa prave opasnosti i nema. Iako, gledala sam te filmove zbog nekih tehničkih novotarija, ali i nekih nelogičnosti, ako sam se dobro izrazila, a potom što je od onih izrazito umjetnih scena, više manje svi su se redatelji držali toga, pa ti je jasno da je to više mašta nego stvarnost.
Nije mi bio drag macho stil i što je ženska čeljad više ukras, iako lijepi ukras, dapače, nego ozbiljnoća. Nije mi se sviđala lakoća ubijanja, naročito neistomišljenika koji su uvijek prikazivani malo bedasti i niža vrsta.

Kako god James Bond filmovi su se gledali. Ja mislim da nisam ni jednog preskočila iako bih izlazila uvijek malo nezadovoljna sobom i filmom.

No dakle Skyfall je započeo obećavajući. Ajde opraštam tu jurnjavu automobilom i ostale jurnjave jer je Istambul u pitanju. Mmmm. Spremam se u Istambul. A jurnjava i dobar dio filma gledljiv, dobro snimljen,
Nema više sovjetske opasnosti sad je terorizam i razni ludi osvetnici u pitanju. Ima šablone, ali opraštam, a ono što ne mogu oprostiti je što je kraj napravljen nekoliko puta. Prvi kraj bi bio malo prerano, ali onda su zaredali i ostali. Nikad kraja, pravi onaj zadnji je bio u James Bondovu stilu. Sa M i Manipeni.

Od sredine filma možda i ranije prijateljica, koja je sjedila do mene, se počela nervozno vrtiti. Skidala se, oblačila, kasnije je rekla da je dva puta zaspala, stavljala i vadila čepiće za uši, jer to je ona nenormalna buka na koju su je upozorili. Uglavnom taj nemir prešao je i na mene.

Eto sad i epiloga. Na kraju svi smo nervozno otišli kući. Vikala je. Film je grozan, kaže. Ne vrijedi, buka je grozna. Neka je više nitko ne zove.

Njeni su otišli bez rijeći. Stanujemo u istoj ulici pa sam je malo pratila.

Znam razlog njenom nemiru. Ostavila je kući bolesnog muža kojeg njeguje kao malu bebu. Svako dva sata pije gljive. Svaki sat pije nešto drugo, Flasteri s morfijem, tbl morfija. Pa nešto za jačanje, neki nadomjestak hrani, pa kad god hoće jesti. Spava i budi se kako stigne. Uvijek je imao loš san. Kad god se probudi od 11 do kasno poslijepodne moja prijateljica ga čeka s ručkom. Jeli su ko tići, sad pokušava jesti više. Sa svim zračenjem i kemoterapijama nije izgubio ni deka, a ona je uspjela dobiti par kila, jer pojede ono što on neće.

Pokušavam je smiriti. Nadam se da je s njim sve uredu i da nije ništa pošlo ukrivo ovih par sati što je nema. Tumačim joj da i ona treba odmora. Svega je svjesna, ali nemir i briga su jači.

Šest godina mlađa od mene izgleda kao curica. Mršavica, zapravo po mjeri vrlo skladno građena plavih oka koje blistaju i znatiželjno gledaju.

Dogodi li se loš kraj bolesti ne gubi samo ona, iako ona i djeca neizmjerljivo više, nego mi prijatelji.

Odlazi cijeli jedan život odnosa. Prijateljstva u dobru i zlu, kako se kaže.

Zabrinuti smo i prestravljeni. Možda nije pravi izraz, ali tako nekako.

Danas na predavanju zabilježila sam slijedeće:

"Kad sam se rađao plakao sam, a drugi su se smijali. Kad sam umirao drugi su plakali, a ja sam se smijao." Ne znam kome pripada ta misao, ali zaključak je :rađanje može biti kraj, a smrt početak.

Ali dok živimo nadamo se. Svi se nadamo.

13.11.2012. u 17:55 • 6 KomentaraPrint#

četvrtak, 08.11.2012.

Priprematelji brijanja nanošenjem sapunice

Vikend u Zagrebu. Druženje sa Tomom i Andreom, najmlađim i najstarijom unukom. Natrag u Split. Posla preko glave.

Uživam na KBF-u.

Sve mi je draža ta atmosfera pitanja, kakvog takvog znanja i odgovora s kojima se možemo ili ne možemo složiti.

Neobična je i sve manje shvatljiva ta Božja priča. Što više učim sve manje znam, a sigurnosti ni otkuda.

Ta nesigurnost postaje sve veća. Nigdje uporišta, ali i ne može ga biti. Što je uopće sigurno? Sve oko nas u trenu može nestati.
Države, zemlje, ljudi. Smrt lebdi nad svima. Smrt koju još nitko nije pobijedio.

A Bog?

Jednostavno rečeno jedva da sam u svojoj glavi posložila Boga stvoritelja koji je stvorio čovjeka na svoju sliku i priliku i dao mu punu slobodu da odlučuje. Čovjek je, tako su me učili, slobodan izabrati ovakav i onakav život. Može birati između dobra i zla. Može birati, ali Bog sve zna. Zna sve o čovjeku i zbivanjima u svijetu, ali se ne miješa. Dugo mi je to Božje znanje i Božje nemiješanje pravilo probleme. Kao što mi je pravilo i još pravi probleme stvaranje nesavršenog čovjeka.

Ajde, nekako sam posložila znanje i nemiješanje u naše živote, ali nemiješanje u prirodu i prirodne nepogode: oluje, poplave, potrese, erupcije vulkane itd, nemiješanje u patnje,naročito u patnje velikih razmjera, ratove, vrijeme Hitlera i holokaust. U Izraelu smo bili u muzeju žrtava holokausta. Imali smo vremena pogledati samo dio o djeci ubijenima u logorima. Slovom i brojem milion i pol djece. 1.500.000. djece. Gdje je bio Bog u tim trenucima.

„ Dobitnik Nobelove nagrade Elie Wiesel… kao dječak odveden je u Auschiwitz. Jednog dana je Gestapo objesio jedno dijete… Dijete je pola sata umiralo, a zatvorenici su ga morali gledati u lice… Jedan čovjek je upitao: Gdje je Bog?... Gdje je Bog sada… A Wiesel je čuo kako glas u njemu odgovara: „Evo ga. On visi na ovim vješalama.“

Zlo u svijetu i dobri Bog koji iz ljubavi, iz dinamike u samom sebi prelijeva višak,višak ljubavi kako neki uče i dijeli s čovjekom radost dobrog i ljubavi.

Slaže li se dobri Bože ovaj svijet s „vizijom“ koju si imao kad si ga stvarao i pustio ga živjeti slobodnog. Zašto si stvorio čovjeka? Zašto si mu dao slobodi?

Znaš li sve o nama? Znaš li kako ćemo sutra postupiti? Ako ne znaš nisi sveznajući. Puštaš čovjeka da odluči kako će završiti naše lutanje kroz vjekove. Puštaš ga da odabere rušenje, mržnju, ubijanje ili da živi na dobrobit drugih, cjelokupnog čovječanstva. Puštaš da odlučuje čovjek ovako slab i nesavršen, smrtan.

Nije li to neshvatljivo i zastrašujuće?

Pomislila sam: Dobro da svi nismo u ludnici, ali… već je druga misao bila: Čovjek je puno jači nego misli.

Evo nekoliko fotografija sa mog rođendana. Dokaz da može i lijepo. Što čovjeku više treba.

vo

A naslov.
Kažu da je to bilo jedno od mogućih zanimanja u Šuvarovo vrijeme.
Tek toliko da se osjeti apsurd.

08.11.2012. u 07:55 • 12 KomentaraPrint#

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< studeni, 2012 >
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

Veljača 2017 (2)
Siječanj 2017 (3)
Prosinac 2016 (3)
Listopad 2016 (1)
Rujan 2016 (2)
Kolovoz 2016 (3)
Srpanj 2016 (4)
Lipanj 2016 (6)
Svibanj 2016 (6)
Travanj 2016 (6)
Ožujak 2016 (4)
Veljača 2016 (3)
Siječanj 2016 (4)
Prosinac 2015 (6)
Studeni 2015 (5)
Listopad 2015 (5)
Rujan 2015 (2)
Kolovoz 2015 (2)
Svibanj 2015 (3)
Travanj 2015 (1)
Veljača 2015 (3)
Siječanj 2015 (3)
Prosinac 2014 (2)
Studeni 2014 (5)
Listopad 2014 (3)
Rujan 2014 (2)
Kolovoz 2014 (2)
Srpanj 2014 (3)
Lipanj 2014 (3)
Svibanj 2014 (3)
Travanj 2014 (1)
Ožujak 2014 (2)
Veljača 2014 (3)
Siječanj 2014 (1)
Studeni 2013 (1)
Listopad 2013 (2)
Rujan 2013 (4)
Kolovoz 2013 (6)
Srpanj 2013 (4)
Lipanj 2013 (4)
Svibanj 2013 (4)
Travanj 2013 (2)
Ožujak 2013 (3)
Veljača 2013 (1)
Siječanj 2013 (5)
Prosinac 2012 (4)
Studeni 2012 (6)
Listopad 2012 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

VEDRINA

Vratila sam se malo unatrag u svom slušanju određenih predmeta zbog psihologije religioznosti, iako se predmet službeno zove psihologija religije, ali pravi je naziv onaj prvi jer objašnjava zašto su ljudi (neki) religiozni.

Psihologija, kao i ostale naučne discipline vade se na statistike, ispitivanja , postotke, eksperimente. Razne teorije koje padaju u vodu kad se pojave nove, kao i cjelokupna nauka do sada. Po meni ništa manje maglovito nego i ostale discipline kao filozofija od koje je sve počelo.
Počelo je od riječi. Od logosa. Sve na logosu počiva. Da se čovjek smrzne. Ili bude sretan. Pitanje je opstanka. Velike obmane, iako kad se uštipnem znam da boli, ako i to nije varka.

Kako god mladi profesor mogao bi mi biti sin, a studenti moja unučad. A ja sam zadovoljna.
Pitanje je koje sebi postavljam: kuda nas Institucija vodi?

O tom malo kasnije.

Drago mi je kako profesor uvlačeći nas u temu, tumačeći neku od teorija, pušta, ali pri tom i kanalizira naše rasprave. Kažem naše jer i ja se na kraju uključim iako odlučim da neću.

Šaroliko je to društvo. Sastavljeno od onih koji će kasnije, ili su već, ostati u nekoj od zajednica, redovničkih ili više svjetovnih. Ima tu muškarca i žena, bolje rečeno dječaka i djevojčica, a muškarci su ovdje kod mene na prvom mjestu jer je odnos snaga takav i u Crkvi. Hoću reći u propovijedima i obraćanjima uvijek kažu. Braćo i sestre. ( Iako komunizam koji ih je u svemu imitirao nije govorio drugovi i drugarice, nego baš obrnuto.) Ima i onih koji će se razočarati. Već sam ih srela. Ima budućih vjeroučiteljica i vjeroučitelja, onih koji su izišli iz duboko religioznih sredina, ali i onih koji se prvi put susreću sa religioznošću. Neki će nastaviti nešto drugo. Jedan dječak je umro. Od tumora. Bili smo od početka zajedno. Drag i pametan dječak. Njegova me smrt jako pogodila.

No dakle ovaj put, u sklopu teme, o časnoj sestri iz Italije koja je pjevala na nekim od onih natjecanja u pjevačkim i inim natjecanjima. Je li njen nastup, način ponašanja, izabrana pjesma u skladu s njenim pozivom? Mislim da je to postavljeno kao pitanje?

Rasprava se razbuktala.

A joj!!!

Što je to 'poziv' htjela sam pitati. Posvećenost Bogu. O.k. To mi je jasno, ali kako bi ta posvećenost Bogu trebala izgledati. U današnje vrijeme kad je mali čovjek iskorišten do maksimuma, iznevjeren, gubi na svaki način tlo pod nogama i više ne zna kome bi trebao vjerovati. A još ga čeka smrt.

U moje doba (ha ha ha) Crkva je bila svijetla točka. Mnogima od nas. Nisam tih 45 godina nikad doživjela ništa ružno. Učila sam i govorili su mi ono što me je zanimalo. Nikad nisam osjetila da me vjeroučitelj gleda kao predmet ... što ja znam ... recimo seksualnih naznaka koje danas isplivavaju na površinu i u tim redovima. U školi jesam.

Iako i tamo i ovamo je ljudski, ne opravdano, ali ljudski - čovjek je i seksualno biće i nije lako s tim vladati (hercegovci imaju poslovicu: potisnuto jače sve to više skače- odnosi se na nešto drugo, ali može se i tu primijeniti), iako bi svećenici baš zato jer su odabrali služiti Bogu trebali više misliti na disciplinu tijela i duha. O disciplini tijela imam svoje mišljenje, ali o tome ako me tko upita u komentarima.

Kažem im: danas se na nas vjernike gleda kao na čudake. Ovdje na blogu svi će se s tim složiti. Znam da u društvu, vrlo često šarolikom , rijetko i s oprezom govorim o vjeri. Inače izgledam kao muslimanke koje po Europi šetaju onako kamuflirane ( ne zamjeram samo žalim žene. Strašno je to nepovjerenje i kazna za ne znam što. Muška moć) i unose nemir i ljutnju. Žene su u većini poznatog svijeta mukotrpno izborile pravo glasa, još ne možemo govoriti o ravnopravnosti, da bi mirno gledale vraćanje u daleku prošlost.

Znam, sve se više zapetljavam. Skačem sa teme na temu, ali ako pogledamo i taj početak pred 2000 godina Isus se nije zatvorio unutar debelih zidova svojih interesa i uživao u razmišljanju i samoći. Hodao je unaokolo i tumačio. Govorio je o vrijednostima koje bi trebali slijediti kako bi život i patnja, naročito patnja imali smisla. Nije to bilo jednostavno. Osuđivan i prozivan od pismoznanaca, onih koji su 'znali što treba a što ne treba raditi po zakonu' do tragične smrti na križu da nam pokaže da za ideale i idealno treba žrtvovati i život.

Pismoznanci, farizeji itd. govorili su iz Institucije židovske vjere. Dugo su se kroz povijest vukli uz jednog Boga. Opominjani na razne načine (događaji, proroci itd.) da ustraju na putu pravde. Stvarali zakone i zakonike, ponavljali ih dok Bog nije odlučio među svoj izabrani narod poslati i samog Sina. I što Sin radi?

Ne zatvara se u kule bjelokosne jer dolazi od Boga i sam Božji sin.
Donosi nadu i onima koji su od nade daleko.
Druži se s najgorima. Kaže: nisam došao spasiti pravednike, nego one koji to nisu.
Draža mu je bila nesretna žena koju su zbog preljuba kamenovali ( U Iranu to i danas rade), nego oni koji se IZVANA drže zakona. Izvana gladac unutra jadac ili obrnuto.

Nije meni laka. Koliko sam godina naslagala a još se pitam i mučim, ali se i radujem.

Razveselila me je ta mlada časna. Onako smišno skakući u svom odjelu redovnice. Lijepoga glasa i puna radosti.
I njene druge redovnice ozarene i sretne što ih tako divno predstavlja. Svega su se odrekle. Ukinimo im još to malo radosti. U kut i klečanje na soli.

A onaj istetovirani 'glazbenik' ...valjda. Pun sotonskih tetovaža! Pa što!?
Ovaj je svijet pun raznih vragova. Sve naše političke stranke vrve njima.
Sanaderi, Vidoševići i slični njima. Zagrebe li se po svim strankama svugdje ih ima.

Knezovi ovoga svijeta. Isus je poslao svoje učenike da evangeliziraju.
Može se to raditi i u zatvorenim redovničkim samostanima, ne kažem , ali mlada časna sestra napravila je puno svojim nastupom.
Pokazala je da su i redovnice ljudska bića i možda nekom dala priliku da razmisli o Bogu. Možda je i od nas otjerala kojeg vraga .

Želim joj najbolje u životu pa kuda god je on u budućnosti vodio.

Linkovi

Blog.hr
Forum.hr
Monitor.hr
T-Com.hr

razgovaram, čitam i svađam se, ali to mi ne ide baš od ruke.

skaska
Lion Queen
pametni zub
propheta nemo
Trill
ANCHI, i to je život
borgman
Zona Z.
wiseguy
feby
inspektor Clouseau
NEMANJA
DivanSkitnje
anasta
Pupa
greentea
bjeli vuk
sebi pripadam
delfina
onakojatrcisvukovima
Catma
Koraljka
promatram, razmišljam
Gandalf
Wall
Don Blog
Zvone Radikalni
Preko ruba znanosti
MODESTI BLEJZ
Cerovac komentira
Arhangel
Babl
Irida
tragicnamisao
Pero Panonski
NF
Sanja
Big Blue
Helada
saraja azra